Чому міжнародні кошти приходять лиш в ту громаду, яка має «зелене» бачення розвитку?
Асоціація професіоналів довкілля, провівши аналіз екологічних проблем та перспектив розвитку території Боярської громади на Київщині, пропонує в Спецрубриці GREENHUB ознайомитись з засадничими аспектами Стратегії виживання, розвитку та упередження виникнення ризиків. Закликаємо кожного жителя ознайомитись та почати діяти вже сьогодні!
- Чому міжнародні кошти приходять лиш в ту громаду, яка має «зелене» бачення розвитку?
- Якими можуть бути перспективи Боярської громади в напрямку рекреації, відновлення та які потрібні для цього підготовчі дії тощо?
- Хто може стати лідером громади і яке майбутнє зелених професій? Куди і навіщо піти вчитись молоді?
Чому міжнародні кошти приходять лиш в ту громаду, яка має «зелене» бачення розвитку?
Міжнародна фінансова допомога передбачає ряд обмежень на певні види діяльності, пов’язані з ризиками екологічного та соціального характеру.
Наприклад: банком не здійснюється фінансування «виробництво або діяльність, яка може мати суттєвий несприятливий вплив на навколишнє середовище, охорону здоров’я та безпеки, біорізноманіття, культурну та археологічну спадщину», «виготовлення або торгівля лісом або іншими продуктами лісового господарства, окрім стало керованих лісів» та інші види діяльності, які можуть завдати суттєвої шкоди довкіллю.
Тобто, громада не зможе отримати кредити в українських банках також на ці види діяльності.
Кожен банк має власну політику з екологічної та соціальної відповідальності щодо оцінки проектів, включаючи проекти, що відносяться до альтернативних видів енергетики та енергоефективності.
Так, Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР), великі муніципальні об’єкти для переробки та утилізації твердих побутових відходів відносить до проектів категорії А – проєктів, які можуть призвести до значних негативних екологічних та/або соціальних впливів.
Разом з тим, існує велика кількість можливостей для реалізації у громадах низьковуглецевих та еко-дружніх рішень шляхом залучення грантів на інноваційні проєкти по боротьбі зі зміною клімату. Наприклад https://houseofeurope.org.ua/opportunity/134 (Фінансується Європейським Союзом), гранти, що підтримують реалізацію місії ЄС з адаптації до зміни клімату https://chaszmin.com.ua/granty-shho-pidtrymuyut-realizatsiyu-misiyi-yes-z-adaptatsiyi-do-zminy-klimatu/ (2 млн.євро), реалізовано у 2023 році проєкти “Адаптація до зміни клімату” в рамках програми Life https://chaszmin.com.ua/30-000-000-yevro-na-proekty-adaptatsiya-do-zminy-klimatu-v-ramkah-programy-life/ вартістю 30 млн. євро та інші, спрямовані на реалізацію Стратегії ЄС щодо адаптації до змін клімату. Вже сьогодні реалізуються новітні фінансові механізми із з адаптації до неминучих наслідків змін клімату, такі як Кліматичні Інноваційні Ваучери. 10 українських компаній отримають майже 500 тис.євро на розвиток “зелених” інновацій https://business.diia.gov.ua/cases/granti/klimaticni-innovacijni-vauceri-10-ukrainskih-kompanij-otrimaut-majze-500-000-evro-na-rozvitok-zelenih-innovacij
РЕЄСТР міжнародних організацій, які надають підтримку для впровадження екологічно орієнтованих проектів в Україні Міжнародні проекти
Досить перспективним для громади буде участь у проекті Угода мерів – Схід (CoM East) https://com-east.eu/uk/ – це проєкт, який фінансується Європейським Союзом, націлений на об’єднання місцевих, регіональних та національних органів влади країн Східного партнерства в їх прагненні розвивати регіональну політику на основі принципів сталої енергії, посилення енергетичної безпеки та підтримку глобального руху в боротьбі зі змінами клімату Підписанти нової Угоди мерів по клімату і енергії з країн Східного партнерства зобов’язуються:
Знизити кількість викидів CO2 (і, можливо, інших парникових газів) щонайменше на 30% до 2030 року за рахунок підвищення енергоефективності та ширшого використання відновлюваних джерел енергії;
Підвищити стійкість своїх територій шляхом адаптації до наслідків зміни клімату.
Секретаріат Глобальної Угоди мерів спільно з Секретаріатом Угоди мерів Схід організовує допомогу з використання фінансового інструменту Climate Finance Gap Fund для фінансування проектів SECAP.
Таким чином, кліматично орієнтована громада має реальну можливість залучити фінансові механізми для адаптації до змін клімату, якщо її планована діяльність відповідає критеріям вуглецевої нейтральності, екологічним вимогам та відповідає Стратегії ЄС щодо адаптації до змін клімату.
Якими можуть бути перспективи Боярської громади в напрямку рекреації, відновлення та які потрібні для цього підготовчі дії тощо?
Вигідне географічне положення (12 км до межі м. Києва), високий запит на медичну рекреацію, оздоровлення та санаторні послуги – унікальна перевага Боярської громади, цінність якої буде постійно і стабільно зростати.
Негативні наслідки змін клімату суттєво підвищують цінність курортного повітря у прейскуранті медичних послуг.
Існуюча, досить розгалужена мережа медичних закладів, що розраховані не лише на мешканців міста (районні та обласні медичні заклади) та природній потенціал: наявність лісу, джерел, озер, парків, громада має можливість використати стабільно зростаючий соціальний запит на оздоровлення, санаторні послуги та медичний туризм.
Першочергову увагу необхідно приділити оздоровленню та лікуванню дітей. Потребують розбудови та модернізації існуюча «Київська обласна дитяча лікарня», що спеціалізується на патологіях дитячого віку, Школа цукрового діабету. «Київський обласний протитуберкульозний диспансер», «Дитячий спеціалізований (спеціальний) санаторій «Барвінок» та інші.
Разом з цим, громада може у короткий термін побудувати додаткові санаторно-курортні заклади для лікування дітей та дорослих, спеціалізовані санаторно-курортні заклади для людей літнього віку та інвалідів, ветеранів війни, центри соціально-психологічної реабілітації населення.
Курортні послуги громади – це дуже дорогий товар, що не продається. Кошти громада отримує не за товар, а за його використання.
Хто може стати лідером громади і яке майбутнє зелених професій? Куди і навіщо піти вчитись молоді?
Заходи з адаптації до змін клімату не складні для розуміння, однак мають вирішуватись комплексно, у зв’язку з чим їх планування мають здійснювати фахівці, а для реалізації потрібна довга політична воля.
Територіальні громади, відповідно до законодавства про місцеве самоврядування, мають таку політичну волю.
Однак у громадах відсутні фахівці, екологічні менеджери, що можуть організувати реалізацію заходів комплексного плану кліматичної адаптації, упродовж значного часу відстежувати ефективність його заходів, залучати до виконання певних етапів фахівців та інвестиції.
Тому громаді обов’язково потрібен вланний, місцевий менеджер природоохоронної діяльності, управлінець у сфері охорони довкілля.
ВУЗи готують різних фахівців у сфері екології – від екологів для промислових підприємств до юристів-екологів.
Але управлінець у сфері охорони довкілля – особлива людина, що крім енциклопедичних знань у сфері охорони довклля має ще специфічні риси характеру – комунікабельність, наполегливість, вміння пошуку компромісних рішень, цілеспрямованість, відповідальність.
Громада має обрати такого представника та підготувати, направити на навчання і отримати для себе можливо найбільш важливого спеціаліста у майбутньому.
Асоціація професіоналів довкілля PAEW має робочі довгострокові зв’язки з провідними ЗВО (вузи) України та готова допомогти у обранні потрібної спеціальності, навчанні та професійному зростанні фахівця.
Лише такий підхід гарантовано дасть потрібний результат – висококваліфікованого менеджера, що особисто зацікавлений у кліматичній адаптації і виживанні громади, у якій він мешкає.
Досвід будівництва столиці Казахстану Астани показує, що міські проблеми – не від відсутності коштів, а відсутності компетентності і нормальних інструментів управління містом.
Підготовано командою Асоціації професіоналів довкілля PAEW