Боярка-Малютянка: втрачені можливості
Минулий 2016 рік став другим роком реалізації реформи децентралізації, що розпочалася в Україні. Сутність цієї реформи, передусім, полягає у зміні системи адміністративно-територіальних одиниць базового рівня через об’єднання територіальних громад.
Метою добровільного об’єднання є створення спроможних громад, які зможуть забезпечити свій розвиток та взяти на себе у повному обсязі відповідальність за вирішення складних питань місцевого значення.
Відповідно до чинного законодавства, вважається спроможною та отримує повноваження й ресурси на рівні міста обласного значення та об’єднана громада, до складу якої ввійшли половина визначених перспективним планом територіальних громад або половина мешканців від кількості, передбаченої перспективним планом, або вона накриває не менше половини площі, передбаченої перспективним планом.
Одночасно після досягнення таких параметрів кожна наступна територіальна громада приєднується до вже об’єднаної громади за спрощеною процедурою.
Створена об’єднана громада переходить на пряме фінансування, тобто стає прямим об’єктом фінансування з Державного Бюджету. Фактично, на території об’єднаної громади повинна бути створена маленька модель району: свій відділ освіти, культури, заклади охорони здоров’я, пенсійний фонд тощо.
Адже об’єднана громада має практично абсолютний вплив на всі послуги, які надаються на підвідомчій території.
Об’єднані громади самостійно планують та сприяють місцевому економічному розвитку; вирішують питання: розвитку та утримання інфраструктури об’єднаної громади, планування території громади, забудови території громади, благоустрою територій, житлово-комунальних послуг; утримання об’єктів комунальної власності; функціонування сфер соціальної допомоги, первинної охорони здоров’я та швидкої медичної допомоги, середньої, дошкільної та позашкільної освіти; культури та фізичної культури й спорту, охорони правопорядку (муніципальна варта); самостійно управляють пасажирськими перевезеннями на території громади.
Визнаючи переваги територіального об’єднання та усвідомлюючи відповідальність за розвиток рідного краю, відповідно до частини 1 статті 6 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», Боярська міська рада своїм рішенням за № 10/348 від 19.05.2016 року надала згоду на добро-вільне об’єднання територіальної громади м. Боярка з селом Малютянка та хутором Іванків.
Минув рік… Що отримали чи втратили Боярка та Малютянка від власної спільної бездіяльності у площині реалізації реформи децентралізації?
Як відомо, основою будь-якої спроможності розвитку громади є, перш за все, спроможність фінансова. Давайте детально зупинимося саме на цьому сегменті територіального об’єднання майбутньої громади. Державна підтримка процесу об’єднання складається з трьох напрямів. Перше – це фінансова підтримка, що включає в себе державну цільову субвенцію на формування інфраструктури надання послуг об’єднаної територіальної громади. Другий напрям допомоги – це отримання коштів з Державного фонду регіонального розвитку на зміцнення матеріально-технічної бази ОТГ. Третій, найголовніший напрям – фінансова підтримка, передбачена Бюджетним Кодексом України. Для розуміння того, чи стане об’єднана громада Боярки, Малютянки та хутора Іванків спроможною, відповідно до передбачених Бюджетним Кодексом України положень, вдамося до нескладних розрахунків. Стаття 61 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає, що органи місцевого самоврядування самостійно розробляють, затверджують та виконують відповідні місцеві бюджети. Аналізуючи структуру доходів міського бюджету Боярки за 2016 рік, визначаємо, що власні доходи міського бюджету (без врахування субвенцій) при плані – 37 000,0 тис. грн. склали – 47 751,5 тис. грн. Відповідно до рішення Малютянської сільської ради за № 15 від 24 грудня 2015 року «Про затвердження сільського бюджету на 2016 рік», доходи сільського бюджету визначено на рівні 670,0 тис. грн. Тобто доходи міського бюджету Боярки у понад 70 разів більші за доходи Малютянки. Проте для того, щоб зрозуміти, багато це чи мало, порівняємо визна чені показники з розрахунку на душу населення. Станом на 2016 рік Боярка має населення 35 700 осіб. а жителів Малютянської сільської ради – 1 678 осіб, Відповідно, доходи на оду особу складатимуть: для Боярки – 1 337,57 грн., для Малютянки – 399,28 грн. на рік. Для боярчан цей показник уже більший у 3,34 рази. Відповідно до статті 94 Бюджетного кодексу України, загальний обсяг фінансових ресурсів за кожним видом видатків, що враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, розраховується на підставі державних соціальних стандартів та нормативів, що встановлюються законом та іншими нормативно-правовими актами. Щодо видатків, то для Малютянки справи виглядають доволі кепсько. Так, відповідно до згаданого раніше рішення «Про затвердження сільського бюджету на 2016 рік» визначаємо, що видатки загального фонду сільського бюджету Малютянки на 2016 рік складають 670,0 тис. грн. Основним їх спрямуванням стало: оплата праці працівників бюджетних установ, нарахування на заробітну плату, придбання медикаментів та перев’язувальних матеріалів, забезпечення продуктами харчування, трансферти населенню, оплати комунальних послуг та енергоносіїв. Ще було виділено 20 тис. грн. на реалізацію соціальної програми. Ось і усе. Проте ці видатки не враховують освітню субвенцію на утримання Малютянської ЗОШ І-ІІ ступенів у розмірі 2 341 469,00 грн., що загалом надійшли з державного та районного бюджетів за 2016 рік. Результат маємо такий: отримуємо 670,0 тис. грн., а витрачаємо 3 011 469,00 грн.
Щодо видатків Боярки, то маємо такі показники (див. табл. 1). Таким чином, якщо доходи міста складають 47 751,5 тис. грн. то видатки – 34 237,0 тис. грн. Різницю 13 514,5 тис. грн. можна сміливо спрямовувати на розвиток міста. Що й було зроблено у 2016 році. Здавалося, що ще треба?.. Чому ж тоді боярська громада так наполегливо заявляє про об’єднання? Адже, на перший погляд, у неї справи йдуть непогано? На практиці, «досвід наполегливо підказує», що тут щось не те. І зріє у головах сільських депутатів підступна думка, що містяни хочуть надурити. То у чому ж полягає секрет? А «секрет» полягає у можливостях, які створила держава при набутті статусу об’єднаної територіальної громади – ОТГ. Давайте будемо рахувати. Отже… Якщо брати за основу розрахунків фінансові показники бюджетів Боярки та Малютянки за 2016 рік, то матимемо наступні дані. Дохід Малютянської сільської ради за 2016 рік склав 670,00 тис. грн. Відповідно до чинного законодавства, при об’єднанні до ОТГ передається 60 % податку на доходи фізичних осіб (далі ПДФО). Для Малютянки цей показник (за даними Київського обласного офісу реформ – далі КООР) складає 140,00 тис. грн. Тоді зведений дохід Малютянки становитиме 810,00 тис. грн. Відповідно для Боярки цей показник становитиме: власний дохід – 47 751,5 тис. грн. плюс 106 000,00 тис. грн. – (ПДФО для Боярки, дані КООР) плюс 27 000,00 тис. грн. – освітня субвенція. Разом дохід Боярки складе 180 751,50 тис. грн.
Таким чином дохідна частина об’єднаної територіальної громади становитиме 181 561,50 тис. грн. (див. мал. 1).
Статті основних видатків |
Сума, тис. грн. |
Органи місцевого самоврядування |
8 489,7 |
Благоустрій міста |
9 174,6 |
Дотація ЖКГ |
8 959,2 |
Засоби масової інформації |
540,00 |
Вуличне освітлення |
2 552,2 |
Соціальний захист |
1 377,1 |
Видатки на культуру |
547,8 |
Видатки на спорт |
795,3 |
Інше |
1 801,1 |
Разом: |
34 237,0 |
Щодо видатків бюджету, то матимемо наступну динаміку. Як уже було зазначено, Боярка на власні потреби витрачає 34 237,0 тис. грн. Додаймо ще видатки на освіту, медицину, культуру – близько 57 000,00 тис. грн. (врахувавши у цю суму видатки на Малютянську ЗОШ І-ІІ ступенів) та державну освітню субвенцію розміром 27 000,00 тис. грн. Також до суми долучаємо видатки бюджету Малютянської сільської ради у розмірі 670 тис. грн. та видатки на утримання Малютянського фельдшерсько-акушерського пункту приблизно 500 тис. грн.
Це означає, що за результатами об’єднання Боярки, Малютянки та Іванкова, після виплати обов’язкових платежів, у бюджеті громади залишиться понад 62 млн. грн. на рік! А це вже власні кошти, які можуть та будуть спрямовані на власний розвиток майбутньої ОТГ. І цими коштами буде розпоряджатися уже не держава, не область, не район, а сама об’єднана громада. Тобто – ми з вами. Оце й увесь «секрет» прагнення Боярки до об’єднання. Адже у боярчан уже давно укорінилося розуміння: якщо об’єднаємося, то виграємо разом: і Боярка, і Малютянка. Об’єднаємося – й отримаємо можливості та ресурси для розвитку. Як бачимо, реальним «здобутком» нашої спільної (Боярки та Малютянки) бездіяльності у 2016 році стала фактична втрата майже 62 млн. грн. на власний розвиток. То ж і думайте, хто у такому разі за розвиток громади, а хто – проти. На нашу думку, висновки – очевидні. А якщо ще пройде рік і ми нічого не змінимо, то нам так і залишиться латати дірки з маленькими бюджетами. А можливості, які зараз створює держава для нових об’єднаних громад, так і лишаться невикористаними можливостями.